Το σύστημα των φρένων είναι το πιο σημαντικό στοιχείο ενεργητικής ασφάλειας σε ένα αυτοκίνητο, επομένως η βέλτιστη συντήρησή του είναι ζωτικής σημασίας. Για αυτό, εκτός από τα τακάκια και τους δίσκους, πρέπει να ελέγχετε και την κατάσταση του υγρού φρένων.
Είναι αρκετά σύνηθες να δίνουμε μεγαλύτερη προσοχή στα φθαρμένα μέρη ενός οχήματος που φαίνονται με το μάτι και όχι τόσο στα υγρά που καθιστούν δυνατή τη λειτουργία του. Η κυριότερη εργασία συντήρησης είναι η αλλαγή λαδιών του κινητήρα, αλλά υπάρχουν και άλλα εξίσου σημαντικά υγρά που πρέπει να παρακολουθείτε από κοντά.

Το υγρό φρένων είναι ένα από αυτά και, χωρίς αμφιβολία, είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλειά σας. Η ιδιότητα του υγρού φρένων είναι απλή, καθώς με την πίεση που ασκείτε στο πεντάλ ενεργοποιεί τα φρένα και σταματάτε.

Πως λειτουργεί

Το υγρό φρένων κυκλοφορεί σε κλειστό κύκλωμα, αλλά με την πάροδο του χρόνου χάνει τις ιδιότητές του και πρέπει να αντικατασταθεί. Ο λόγος εντοπίζεται στο γεγονός ότι είναι υγροσκοπικό, δηλαδή προσελκύει και απορροφά την υγρασία. Αυτό είναι σημαντικό γιατί χάρη σε αυτό εμποδίζει το νερό να προκαλέσει διάβρωση και πάγωμα σε μέρη του συστήματος. Όμως, από την άλλη πλευρά, το ποσοστό υγρασίας που υπάρχει στο υγρό φρένων αυξάνεται προοδευτικά και αν δεν αντικατασταθεί, θα αρχίσει να δημιουργεί προβλήματα σε όλο το κύκλωμα.

Υπάρχουν διάφοροι τύποι υγρών φρένων, επομένως είναι υποχρεωτικό να επιλέξετε αυτό που προβλέπει ο κατασκευαστής για το αυτοκίνητο σας. Στην ουσία, κάθε προϊόν διαφοροποιείται από το DOT του, μια ένδειξη που αφορά την ποιότητα του υγρού. Για τον προσδιορισμό του είναι σημαντικό το σημείο βρασμού του υγρού φρένων, αφού καθορίζει από ποια θερμοκρασία αρχίζει να “βράζει”.

Αυτό είναι ιδιαίτερα σχετικό, αφού τα φρένα φτάνουν σε πολύ υψηλές θερμοκρασίες, ειδικά αν οδηγούμε σε επαρχιακούς δρόμους με απότομες και μεγάλες κατηφόρες. Ποια είναι όμως τα είδη των υγρών φρένων και πως θα καταλάβετε ότι χρήζει αντικατάστασης; Ας δούμε για αρχή τους τύπους.

Τύποι Υγρών Φρένων

DOT 3: είναι ο πιο κοινός τύπος υγρού φρένων για συμβατικά φρένα, αφού είναι και το φθηνότερο. Το ξηρό σημείο βρασμού του είναι 205 βαθμοί Κελσίου και το υγρό σημείο βρασμού του είναι 140 βαθμοί Κελσίου. Το κύριο μειονέκτημά του είναι ότι απορροφά εύκολα το νερό, καθιστώντας το επιρρεπές στη διάβρωση του συστήματος.
DOT 4: μοιάζει πολύ με το προηγούμενο, αλλά περιλαμβάνει ορισμένα βελτιωτικά. Συνιστάται σε συμβατικού τύπου φρένα με ABS. Προσφέρει μεγαλύτερη αντοχή και απόδοση από το DOT 3, αφού το σημείο βρασμού του είναι 230 βαθμοί Κελσίου και 155 βαθμοί Κελσίου όταν είναι υγρό.
DOT 5: Πρόκειται για υγρό φρένων συνθετικής βάσης. Το σημείο βρασμού του είναι 260 βαθμοί Κεσλίου και είναι ιδιαίτερα κατάλληλο για οχήματα που περνούν αρκετό χρόνο ακινητοποιημένα.
DOT 5.1 : Πρόκειται για ένα υγρό DOT 4 (ονομάζεται επίσης DOT 4 plus ή Super DOT 4), αλλά πληροί τα πρότυπα σημείου βρασμού και ιξώδους του DOT 5, με άλλη σύνθεση. Το ξηρό σημείο βρασμού είναι 270 βαθμοί Κελσίου και σε υγρό στους 190 βαθμούς Κελσίου.

Έλεγχος υγρών

Όσον αφορά το πότε πρέπει να αλλαχθεί το υγρό φρένων, το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να ακολουθείτε αυστηρά το πρόγραμμα συντήρησης που έχει ορίσει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου σας. Σε κάθε περίπτωση όμως, είναι βασικό να γνωρίζετε τι συμβαίνει όταν το υγρό φρένων αρχίζει να χάνει τις ιδιότητές του.

Το πρώτο πράγμα που μπορείτε να κάνετε είναι μια οπτική εξέταση. Πρώτα, ελέγξτε το επίπεδο του ρεζερβουάρ του – που βρίσκεται στο χώρο του κινητήρα – και βεβαιωθείτε ότι είναι πάνω από την ελάχιστη ένδειξη (MIN). Στη συνέχεια, το ανοίγετε πολύ προσεκτικά και εισάγετε ένα λευκό απορροφητικό χαρτί για να δείτε το χρώμα του. Εάν είναι πολύ σκούρο, τότε ήρθε η ώρα για αλλαγή.

Όσον αφορά την οδήγηση, εάν παρατηρήσετε ότι η διαδρομή του πεντάλ των φρένων έχει μεγαλώσει ή αίσθησή του είναι σπογγώδης, τότε το υγρό φρένων είναι σε κακή κατάσταση ή υπάρχει διαρροή στο κύκλωμα.

Κανένα προϊόν στο καλάθι σας.